Vecka 8 i morgon!

I morgon kliver jag in i min åttonde vecka av graviditeten och jag kan säga att tack vare POSTAFEN så mår jag mycket mycket mycket bättre! Denna tablett tar man som gravid av kraftigt illamående som jag verkligen har drabbats av då jag är SÅ illamående att jag inte finner någon mat god! Detta går inte ihop så klart då jag har stor aptit och inget matintag! Det blir helfel i kroppen och igår kunde jag inte ens stå och laga mat, jag fick som en black out och det började blinka framför ögonen på mig. Kallsvettig och helt borta la jag mig ner i sängen och lugnade mig. Simon tog över så snällt och förstod hur jag mådde, om man inte har aptit när man är gravid så rekommenderar jag fruktsallader eller smothies! Dessa går alltid ner och det är mycket frukt i det där lilla glaset! Oftast väldigt gott också! Går inte att misslyckas. Jag har frysta hallon eller jordgubbar, banan, fil, mjölk och mosar med en stavmixer! Kanonish! Häromdagen gjorde jag en med bara banan och apelsin vilket blev supergott! Syrligt!
VECKA 8

Barnet

Embryot är ungefär lika stort som ett krusbär. Nu ser man tår och fingrar tydligare. Hjärt-konstruktionen är utvecklad. I ansiktet kan man se överläppen, nästippen och ögonlocken. Bröstkorgen växer och sträcker ut embryot. Man kan redan nu mäta viss aktivitet i hjärnan. Armbågarna och knälederna utvecklas och armarna blir längre. Längd huvud till stjärt 19 mm.

Mamma

Många gravida börjar känna avsmak för viss mat, tobak och alkohol. Håret kan kännas mer svårskött än vanligt. Vissa kvinnor upplever att de får tjockare och blankare hår under graviditeten. Ökade flytningar är vanligt. Det är helt normalt så länge det inte kliar eller gör ont. Det är inte ovanligt med blödningar tidigt i graviditeten trots normal utveckling av graviditeten. Om blödningen är riklig och smärtsam kan du kontakta din barnmorska eller Vårdguiden för rådgivning. Ibland kan det vara tecken på begynnande missfall. På grund av den förändrade hormonbalansen i din kropp kan du få akne. Dina kläder kan kännas trånga. Livmodern har vuxit från storleken på ett päron till en grapefrukt ungefär. Det kan kännas som mensvärk då den växer och tar plats.

Håret har jag inte märkt någon skillnad på än så det skall bli intressant, mitt är förjävligt att sköta nu så undrar om det är detta som blir nya Helvetet för mig då? ;) Flytningar får man mer, så är det bra... någon äcklig slempropp som skall skydda barnet längst in! Äckligt men väldigt sant! Missfall är väldigt olika som sagt och största fasan för en gravid i dessa veckor! Vecka 8 känns bra men det är inte trygghet än! Ohnej! Men nu skall jag inte gå hemma och grubbla på det i alla fall utan att försöka leva sitt liv och inte terrorisera barnmorskan om samma frågor om och om igen. Blir det så så blir det så och då är det bara kolla upp varför när det sker! THE END. Akne har jag inte märkt men jag har bra hy och har aldrig haft det så kanske skall bli premiär för detta också? När fan börjar det roliga med graviditeten??? Kläderna känns lite trånga över en lite svullen mage, ja... Coolt och det känns vill jag lova! Sammandragningar och mensvärk känns och det gör en självklart orolig! Kollar i trosorna hela tiden så det inte är blod så hjälp för det minsann!

Pappa/partner

Det kan kännas spännande att gå på första besöket hos barnmorskan. Där får ni information om vad som händer under graviditeten och vilka hållpunkter ni kan ha på vägen. Läkarbesök, ultraljud, föräldragrupper, eventuella andningskurser, och föreläsningar på förlossningskliniker med mera. Barnmorskan ställer frågor för att få relevant information om er som kan påverka graviditeten. Vid besöket får ni också möjlighet att ställa frågor. Och tveka inte att som partner och/eller blivande pappa fråga om allt du undrar över.

Första besöket är redan gjort och Simon kunde inte komma då det blev så kort varsel då jag blev så nojig, han hade praktik och då blev det inte möjligt för honom att följa med men han läser baby boken och på internet ändå så Good 4 him :) Vecka 10 i år, inte när jag är i vecka 10 men då ska vi och göra första ultraljudet! SPÄNNANDE och hoppas att vi når dit! Guud så man längtar och man vill ju verkligen höra hjärtljud, tänk så är det tyst? :O :( HJÄÄÄLP! Ajaa... lugn och fin! Bara att låta tiden avgöra!


Yeye! Postafen skall man ta var 12:e timma och bieffekterna är trötthet och dåsighet, då man redan är trött som gravid så skall man inte tro att något är fel för att man är supertrött! Mycket av energin du har tas i från dig och det behövs! Postafen är en tablett egentligen mot åksjuka när man reser och den har garanterat effekt! Nu kan jag äta bättre och känna mig mer trygg med mitt illamående! Det är helt borta så gott som men finns kvar lite när jag är mätt! De kostar 39:- på apoteket för 10 tabletter! Jag kommer INTE överleva utan dem! PUH!
Dock provade jag dessa band kallade Sea band!
Denna skiten funkar inte ett smack! Det är som en kula som går in i handleden lite och ska ta bort illamående! Helfel och den hjälper inte ett skit, står att det ska hålla i fem år och det är antagligen för att sömmarna i det spricker då och inget annat! Nepps, de är dyra! 150 kr för 2 och de funkar inte alls!!
Ska försöka sova nu med snarkmoppen bredvid, kanske en smäll eller två ? ;) 
Kommer kanske börja ta bilder för att göra bloggen lite mer rolig så vi får väl se! 

CIAO!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0